Read my blog in your own language

EnglishFrenchGermanSpainItalianDutchRussianPortugueseArabic

الغرض من صنع الشوكولاتة

الاثنين، مارس 12، 2012
هذا هو إنتاجى من الشوكولاتة
لقد وعدتكم بإعداد ملف من الشكولاتة
والحمد لله لقد انتهيت منه تقريباً وسأقوم بنشر ه على أجزاء
 الملف مدعم بالكامل بالصور والفيديو
والحمد هذا الملف كله من صنع إيدى والحمد لله
الموضوع ده انا نزلته لغرضين اساسين

الغرض الأول:- الدال على الخير كافعله وانا بحب انشر اى حاجة اتعلمها واستفيدها لكى تعم الفائدة على الجميع كما احب لنفسى ان يدلنى احد او اتعلم من احد اويخبرنى احد عن شئ استفيد منه.
الغرض الثانى :- عبارة عن شقين الشق الأول : إنك ممكن تعملى الشوكولاتة وتغليفها وتقدميها لضيوفك أوتهادى بها أقاربك وأحبابك أو تعمليها جوائز لإولادك لتشجيعهم على حفظ القرأن او المذاكرة او أى شئ .
والشق الثانى :هو فكرة مشروع بيتوتى لكل بيتوتة فى البيت
أزاى ؟
 انك ممكن تعملى هذه الشوكولاتة وتقومى بالتسويق لها بين اصحابك واقاربك
وقد أعددت لكِ دراسة لهذا المشروع  وسأقوم  بوضعها خلال الأيام المقبلة بمشيئة الله .
طبعاً علشان الحاجة تطلع حلوة لازم تكون نيتك فيها حلوة
يعنى انا داخلة اعمل شوكولاتة ليه؟
1- لو داخلة تعمليها علشان تهادى بيها يبق نيتك إدخال السرورعلى من ستهاديهم وصلة رحم  وغيرها ...ولقول رسول الله صلى الله عليه وسلم ( تهادوا تحابوا)
2- لو انتى داخلة تعمليها علشانك وعلشان بيتك فنيتك تسعدى بيها أولادك وزوجك لأن سعادة زوجك ورضاه وسروره بكِ فهو مفتاح دخولك للجنة ، وإسعاد أولادك جزء من واجبك وأمومتك التى سيحاسبك عليها الله، وإن كان علشان ضيوفك فإكرام ضيوفك هو سنة نبيك وحبيبك الذى هو أسوتك وقد قال
3- وان كان علشان تبيعها وهنا هاتقولى دى بقأه دنيا خالص مفهاش حاجة لله.... هاقولك تبقى غلطانة لو اعتبرتى ان اى حاجة لدنيا مفهاش حاجة لله بل بالعكس كل حاجة فى الدنيا لازم تكون لله يعنى لو انتى عايزة تبيعى الشوكولاتة وتكسبى منها فلوس يبقى نيتك ان كل مباغ تحصلى عليه هاتطلعى منه صدقة وكده بقى كل اللى انتى عمالتيه وكسبتيه ان شاء ربك سيكون فيه البركة والخير وكنتى عند الله إن شاء الله من المتصدقين او ممكن تساعدى بها قريبة لكِ او احد من أهلك يحتاج مساعدتك وأوجه الخير كثيرة ولكِ كامل الحرية فى أختيار الوجه الذى تحبيه .
وممكن تكون نيتك ان تخففى من على الزوجك أعباء من المصاريف وتساهمى بجزء من هذا المال فى الأشياء التى تخصك اوتخص اولادك وتشكل عبء على زوجك او ان تكملى ما ينقصك فى بيتك من أشياء وأدوات  ولا يستطيع زوجك ان يكملها اوان يشتريها.
المهم لابد لكِ من النية الطيبة عند دخولك المطبخ وهذا سائر فى كل ما تقومين به خلال تواجدك فى المطبخ.
الشروط:-
لابد من توافر شروط أساسية فى من ستقوم بعمل الشوكولاتة وبالأخص من ستقوم بعملها كامشروع لها. وهى كالأتى:-
حبك لعمل الشوكولاتة أصلاً: لابد عند قيام أى إنسان بعملاً ما أن يحبه حتى ولو لم يكن يحبه يحاول أن يعود نفسه على حبه حتى يستطيع أن يعطى فيه كل مجهوده وطاقته وكل ما لديه لنجاح هذا العمل وهذا لابد وان يكون فى كل شئ يقوم به الإنسان.
الصبر: لابد وان تتحلى بالصبر لإنها تبذل جهد ومن الممكن جداً حدوث اخطاء وخسائرفلابد ان تكون صبورة.
القدرة على الإبداع: لابد وأن تكون يدك حساسة ولديك الحس الفنى لتستطيعى ان تبتكرى وتبدعى فى عمل الشوكولاتة ورسمها وعمل أشكال رائعة وإخراج أكثر من شكل من خلال قالب واحد فقط.
الأدوات : لابد أن توفرى أدوات الإبداع والتطوير من خلال بحثك على النت وعمل قسم على جهازك تسميه مشروعى او اى اسم كما تحبين وتضعى فيه كل ما يوجود من فيديوهات او صور خاصة بطرق او اشكال او حشوات خاصة بالشوكولاتةووكمان ملف لطرق تغليفها حتى تتميزى فى مشروعك وتكوني مميزة عن السوق وما يباع فى السوق.
ومن ثم انطلقى الى مشروعك حبيبتى
ربى يوفقك ويقدرنى على ان اقدم لك بكد ما تحتاجينه للبداية الصح.

{ maram } في : الخميس, أكتوبر 30, 2014 1:32:00 م يقول...

عمل و مجهود شوكولاته رائع و هل انت شوكولاتيرة ( بتصنعى شوكولاته) لأنى اود ان اعرف من اين اشترى علب الشوكولاته الفاخرة

 
Flag Counter

متابعينا الكرام...مرحباً بكم

عدد مرات مشاهدة الصفحة ..