Read my blog in your own language

EnglishFrenchGermanSpainItalianDutchRussianPortugueseArabic

المينى كيك

الأحد، مايو 05، 2013
أرجو ان يعجبكم الموضوع ويكون مفيد لكم ....والرد عليه ولو بكلمة شكراً إذا أضاف لكم جديد وتذكروا من لم يشكر الناس لم يشكر الله تعالى....ان اصبت فمن الله وان اخطأت فمن نفسي والشيطان....أختكم فى الله أم أسوة


 
مقادير الكيك هنا

مقادير الكيك عملتو فى صينية مربعة ودى كيكة بيضاء

ودى كيكة بنى مضاف لها كاكاو

 
 بأى قطاعات لها أشكال تحبيها قطعى الكيك انا بحب شكل الوردة
 
هذا شكل القطاعات ولكن انا استخدمت الكبيرة
 
 هذا شكل الكيك بعد التقطيع رصيته فى صينية
 هنا يوضح عدد القطع اللى بحصل عليها حوالى 19 واحدة
من الزيادة اللى فاضلة احاول اقطع بالقطاعات الصغيرة
 
 هنا باغلفها بكيسة بلاستيك علشان ازوقها تانى يوم
بجمع كل البواقى واحطها فى الكيس واعملها كرات شوكولاتة وممكن اشيلها فى الفريزر لحين استخدامها فى وقت لاحق
حان وقت التزين
 
 

انا بزوق على السطح البنى علشان هو متساوى
هنا انا عاملة كيكتين ابيض وروز باخذ نصف من البيضاء واضعه على نصف من الروز
لما بتكون عالية باقسمها من الوسط واحشيها كريمة ولما تكون ارتفعها قليل بازوق السطح فقط

 شوكولاتة سادة مذابة بنى وبيضاء
انا هنا ممكن اغطس الكيكة كلها فى الشوكولاتة  او بالمعلقة اصب على السطح واسيبها تنزل من الجوانب
 الصورة هنا بتبين الكيكة المغطسة واللى على السطح
 وبعد كده اشيلها فى الثلاجة لحد ماتجمد الشوكولاتة ثم اخرجها علشان ازوق بالشكولاتة البيضاء

 استخدمت الحقنة لسحب الشوكولاتة وعمل هذه الخطوط
ولكنها متعبة زى المكنة البلاستيك بتاعة كريمة الشانتيه ولكن احسن شوية منها وتنفع فى الحاجات الصغيرة  ولكن مفيش اسهل من الكيس الخاص بالكريمة
 
وهنا وضعت الشكولاتة وعليها الفروالة علشان تجمد معها
 

وهنا بالحقنة عملت هذه الخطوط البيضاء
حلوة وخفيفة وسهلة للأولاد وعملية فى الحفلات والرحلات
 
 
 

 
 

 
Flag Counter

متابعينا الكرام...مرحباً بكم

عدد مرات مشاهدة الصفحة ..