Read my blog in your own language

EnglishFrenchGermanSpainItalianDutchRussianPortugueseArabic

الحلقة الثانية : فوائد مصروف البيت لست البيت

الأحد، ديسمبر 20، 2015
أرجو ان يعجبكم الموضوع ويكون مفيد لكم ....والرد عليه ولو بكلمة شكراً إذا أضاف لكم جديد وتذكروا من لم يشكر الناس لم يشكر الله تعالى....ان اصبت فمن الله وان اخطأت فمن نفسي والشيطان....أختكم فى الله أم أسوة



أخواتى فى الله أحيكم بتحية الإسلام وهى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحلقة الثانية من إدارة مصروف البيتأصبحنا على فطرة الإسلام وكلمة الإخلاص ودين نبينا محمد وملة أبينا ابراهيم حنيفا مسلما وماكان من المشركين
اليوم بإذن الله تعالى نتكلم عن الحلقة الثانية وهى بعنوان " فوائد مصروف البيت لست البيت"
وبما اني لا أريد ان أبخل عليكم بشئ وقبل ما ادخل فى الموضوع أذكر نفسي وإياكم بتقوى الله دائما وأبدا لإنها امانة سنسئل عنها لا تستهينى ولا تفرطى
انا ليه امسك المصروف؟ وها استفيد ايه ؟ وهاعمل بيه ايه؟؟؟؟؟؟؟؟...........................................
انا ليه بمسك المصروف؟
هنا نجد الكثير من الأسباب المتعددة لمسك المصروف وهى تختلف من أسرة الى اسرة ومن إمرأة الى إمرأة
أولاً تصنيف الأسر:حسب حجم الأسرة لابد ان اعلم وضع اسرتى واحتياجاتها وهذا مفيد عند الإتفاق على قيمة المصروف
لابد ان اصنف نفسى :
انا زوجة فى بداية الحياة الزوجية
انا زوجة معها اولاد صغار
انا زوجة معها اولاد فى المدرسة
انا زوجة مع أولاد كتير
انا زوجة مع ابناء كبار
وهكذا كل أسرة من هذه الأسر لها احتياجات مختلفة ولها اسباب مختلفة ولها اهداف مختلفة
حسب حال الأسرة
أنا زوجي لسة فى بداية العمل وقد يكون عمل غير مستقر
انا زوجى صاحب عمل خاص يزيد ويقل فى ايام
انا زوجى يعمل موظف وله مرتب ثابت
انا زوجى حاله متوسط ومستقر
انا زوجى واخد وضعه فى العمل ومستريح
انا زوجى صاحب مهنة او حرفة معينة
انا زوجى بيشتغل بمذاجه
وهكذا لابد ان افهم وادرك طبيعة عمل زوجى علشان تهمنى عندما اتفق معه على تحديد قيمة المصروف ونظامه لأن لو زوجى موظف وله مرتب يبقى اخذ مصروفى بالشهر لو زوجى عمل خاص اومهنة يبقى اخذ مصروف باليوم أو الأسبوع وهكذا وحتى لا اغالى فى المصروف اواطلب بما هو لامعقول
من الأخر انا بوفر علشان اساعد فى البيت مش علشان اخرب البيت او اخنق زوجى
........................................
انا ليه امسك المصروف؟؟؟؟؟؟تحديد الهدف مهم لتحقيقه لابد عندما تمسكي المصروف يكون لك رؤية وهدف تريدي تحقيقها وتختلف من إمرأة لإخرى حسب صفات زوجها وظروف معيشتها أمثلة
1- لو انا زوجى لسة فى بداية الحياة وبداية العمل وطموح وماله لبيته
* انا امسك المصروف علشان اساعده ان البيت يمشى كويس بحد معقول
* انا امسك المصروف علشان ندبر جزء من مال واحنا لسة مش مشغولين بأولاد ومصاريف زيادة علشان نعمل حاجة للمستقبل لو ماعنديش شقة اجيب شقة لو ماعنديش عربية اجيب عربية
هذه الفترة من الحياة مهم فيها التدبير جيدا لإننا ممكن نعمل حاجة وده عن تجربة
* انا امسك المصروف علشان اشيل جزء منه لو حصل ظروف اطلعها واساعده لو في ازمة اكيد هايكون سعيد انه لم يحتاج ان يلجأ الى حد ممكن يلجأ عندما يكون المال المطلوب كثير ولكن على الأقل الأزمات الصغيرة اقدر اكون بجانبه
2- انا زوجى مصرف بيكسب كويس ولكن مش بيعرف يحوش وبيصرف كتير ولكن كويس
انا مازعلش نفسى واظل اشتكى لإنه ممكن مايتغيرش وانكد على نفسى ليه واقول ليه وليه؟؟ انا ممكن اكون عملية اكتر من كده وامسك المصروف واشيل انا واحوش انا وادبر انا وانا اللي اعمل
ممكن زوجى يكون مصرف في الخارج ومخنق علية ومش بيعمل حاجة واللى بيجى بيتصرف على طول يبقى لازم ادبر علشان اقدر اعيش بدون نكد و اروح به عن نفسي وأولادى بما يرضى الله دون سؤال الأهل
وهكذا أبدأ اصنف نفسى وأحدد أهدافى حسب ظروفي..
..............................................................................
هاستفيد ايه؟؟؟؟وانا اتعب نفسى ليه ماهو يجيب ولا مايجبش اتعب دماغى ليه واشيل مسؤلية ليه؟؟؟
المفترض انى بكلم واحدة بتحب بيتها وأولادها وزوجها وبتحب ان ترتقى بهذه الأسرة من مستوى الى مستوى افضل يبقى هاتمسك المصروف من اجل هذا ولو مش كده يبقى فيه خطأ عندها نتيجة خلل ما ممكن نتكلم فيه فيما بعد
يبقى بمسك المصروف علشان ادبر واوفر هاستفيد ايه اني احافظ على بيتى انه يعيش مستريح ومستقر وارتقى بأسرتى من خلال تدبيرى ووقوفي بجانب زوجى هو يعمل ويكد خارج البيت من اجل مستقبل افضل وانا اعمل ورائه داخل البيت من خلال تدبيرى وتوفيرى لبيت مستقر ومعيشة طيبة..
وبعيد عن الهدف الأولي وهو إعانة الزوج نجد أهداف أخرى مهمة جداً
* وهو وجودك لابد وان يكون لك حضور ووجود مؤثر في البيت يأتى من خلال إدارتك للبيت وانك تمسكى بزمام الأمور ويشعر زوجك بهذا وان هناك من هى خلفه تعينه على امر دنياه ولابد ان تشعريه بهذا
*إشغال الوقت وخصوصا فى بداية الحياة الزوجية حيث تعانى الزوجة من وجود فراغ قبل مجيئ الأولاد وحتى عندما يكون طفل حيث دائما يكون لك خطط ومشاريع وكل شهر مشغولة بتنظيم المصروف وتخطيطه والبحث عن طرق للتدبير
...............................................................................
هاعمل بيه ايه؟؟؟؟لابد ان يكون الزوج على علم انك لما هاتمسكي مصروف البيت هاتوفرى منه
وتأخذى اذنه وحسب حال كل زوج ممكن يقولك ماشى وفرى ولكن حطى فى البيت وواحد تاني ممكن يقولك ماشى وفرى علشان اى عجز فى اى شهر تحطى وواحد تالت ممكن يقولك انا مليش دعوة انا هاديك كذا وماتطلبيش زيادة واللى توفريه انتى حرة فيه وعلى الأساس ده بتتحركى فى اللى انتى بتوفريه
ولكن لابد ان نتفق على """"""اللي يتوفر من البيت للبيت"""""""
الجزء الي وفرتيه ممكن تعملى بيه أشياء كثيرة تختلف حسب احتياجات كل واحدة.....ممكن تكملي به مستلزمات مطبخ او قطع اثاث او تريحى به نفسك فى ايام مرض تحضرى مرة حد يساعدك فى تنظيف تكوى فى الخارج تشترى اشياء ممكن تنقص ابنائك تساعدى زوجك فى ازمة فى مرض فى دين فى سلف حاجات كتير وحاجات البيت مش بتخلص
.............................................................................
"أن أصبت فمن الله وأن أخطأت فمن نفسي والشيطآن "
فى رعاية الله وحفظه

على وعد بلقاء أخر فى متى امسك المصروف؟ وكيف احدد قيمة المصروف ؟
وكيف اقنع زوجى بإنى امسك المصروف؟ وكيف احدد احتياجاتى الشهرية؟ وكيف اقسم المصروف ؟

وحلقة بعنوان """ طريقة تحديد إحتياجاتي الشهرية""""
أختكم فى الله أم أسوة


 
Flag Counter

متابعينا الكرام...مرحباً بكم

عدد مرات مشاهدة الصفحة ..