Read my blog in your own language

EnglishFrenchGermanSpainItalianDutchRussianPortugueseArabic

الحلقة الثامنة بعنوان (العزومات فى رمضان)

السبت، يوليو 07، 2012

عزومتنا طاعة وعبادة
كلنا لازم نعزم ونتعزم فى رمضان
دى حقيقة لابد منها
فى أول زواجى كان زوجى قال لي انا لا عايز أتعزم ولا أعزم مش بخل والله
ولكن هذا لحرصه الشديد على التركيز فى هذا الشهر الكريم والتفكر والتدبر والخشوع وعدم السماح بترك ركعات او قرآن ممكن تضيع فى العزومات..
ولكن لم ينفع هذا ...
لابد ان تقبلى عزومة الأقارب وخاصة كنا فى أول الزواج 
ولكن حرصنا ان تكون قليلة والأقربون جداً زى الوالد او الأخوات..
ولكن
أنا على يقين أن العزومات دية حلوة ولا تضيع الوقت إلا الذى فى قلبه مجال لتضيع الوقت وقد أثبت زوجى هذا انه عندما كنا ننتهى من الطعام نجلس مع من داعانا حتى أذان العشاء حتى نقوم بالإنصراف وبكده نكون قضينا الواجب والإلتزام العائلى ثم ننصرف لعبادة ربنا... 
نصائح مهمة فى العزومات:
1- حاولى تكون عزومتك أول يوم إذا إستطاعتى علشان تستفيدى من الشهر وماتضيعى وقت فى رمضان وعلشان تجهزى كل حاجة وانتى فاطرة وليس عليك ورد ولاتتركى شئ لإول يوم إلا التسوية.
2- إذا كان عليك أكثر من عزومة يبقى حاولى تظبطيها على ايام انقطاع العبادة (ايام العادة الشهرية) بحيث تركزى وتكثرى من العبادة فى ايامك التى تصلين فيها وتقومى بالعزومات فى ايامك التى لا تصلى فيها فلا تفقدى العبادة وتستطيعى ان تتذوقى الطعام ويخرج بشكل كويس.
3- لابد أن تهتمى بما يحبه ضيوفك ان كنت تعرفى ما يحبونه او تتخيرى من الأكلات ماهو الأفضل وأن تكونى سعيدة بضيوفك حتى لو مش بتحبيهم قوى ولكن ارتضيتى او حتى لو اجبرتى عليهم إلا انهم سيدخلون بيتك فى شهر كريم فلابد من الإحتفاء بهم أكثر مما هم يتوقعون حتى تؤجرى من الله على كل ما فعلتيه وقد تكون بداية طيبة معهم.
4- لابد ان كان الضيوف من أهل زوجك لابد وان تسأليه وتشاوريه فيما ستقدميه فى العزومة وتسأليه عن الذى يحبونه فهو أدرى بهم منك مهما كان ، أما أسرتك انتى عارفة هاتعملى ايه.
5- إن كان حماك اوحماتك تجلس عندك فى هذا الشهر فالابد وان تكون حمل عليكى مع طلبات أسرتك وخاصةً إذا كانت مريضة ،وقد ترى أن خدمتها تعطلك عن العبادة....أقول لك أخطأتى فأنتى لاتعلمى قد تثابى على خدمتك لها وتعاقبى على عبادتك (حيث ان الصلاة قد لا تصح او لايقبلها الله او يغيب عنها الخشوع ..وقد تقرأين القرآن وتفكرى فى الأكل والشرب وتكون هذه العبادة التى انتى مقبلة عليها لايقبلها الله منك ..وجلوسك بجانب حامتك وخدمتك لها هو ما ستؤجرى عليه).

7- لابد وأن تكون وقفتك فى المطبخ لله وليس للضيوف ..كيف؟
1-إفطار صائم: (انا داخلة المطبخ علشان إطعام صائم) شوفى كام واحد بتعدى لهم الطعام فى العزومة حتى لإسرتك على مدار ال30 يوم ...يبقى وقفتك فى المطبخ تكون لله بتجديد النية مع كل يوم تدخلى فيه


2- الصدقة: اقبلى على ضيوفك وزوجك وأسرتك و.... بإبتسامة حلوة  

3- صلة الرحم: انا بعزم وبتعزم علشان أصل رحمى وده بتجديد النية مع كل عزومة
 
 4-إرضاء الزوج: أنا ها جدد النية الخالصة لله وهاعزم أهل زوجى أو أقاربه أو أصحابه علشان أرضى ربى وأرضى زوجى (وان رضا الزوج من رضا الله) حتى ده لو هايضيع منى عبادة نافلة (ولكن مع الحرص على ألا تضيع )
 
 5- أتمنى أن يغفر لى ربى: يبقى انا هاستقبل ضيوفى وانا فى نيتى انا اصافحهم (طبعاً النساء) بحب ورغبة فى ان يغفر الله لنا.

 


 6- إدخال السرور على مسلم وهذا بإعداد طعام جيد وإستقبال حافل وتقديم الطعام بشكل حلو ومنظم



المهم كل ده أوله النية تكون خالصة لله وأخره إن شاء الله ثواب من الله


شوفتى إزاى ممكن تحولى عمل عادى دنيوى خالص مفهوش صلاة او قرآن او..... كله أكل وشرب ورغى مع الأقارب
ولكن مع" النية " أستطيع أن أحوله إلى عمل وطاعة وعبادة للأخرة أثاب علي فعلها بمشيئة الله تعالى.

كل سنة وأنتم عازمين ومعزومين ومش فى الطاعة مفرطين
وبرضا الله فايزين ومن النار ناجين
إن شاء الله
أختكم فى الله أم أسوة






 
Flag Counter

متابعينا الكرام...مرحباً بكم

عدد مرات مشاهدة الصفحة ..